השירותים שלנו

סוגי גלאים למערכת אזעקה

מערכת אזעקה הנה מערכת המיועדת להגנה מפריצה, המערכת מורכבת מבקר אלקטרוני עצמאי המחובר לחיישנים שונים – גלאי נפח/מפסקים וכו’, על ידי חוטי זרם נמוך – או באמצעות חיבור אלחוטי מאובטח.
מערכת אזעקה מורכבת מהרכיבים הבאים:

גלאי תנועה – פנימיים/חיצוניים אחראים למתן חיווי בד”כ בעת פריצה או כניסה למקום

רכזת – מרכזת את הגלאים ושונים ומנהלת את תגובות המערכת

לוח מקשים – לוח כתיבה המאפשר הפעלה וניטרול המערכת

סירנה – להתרעה והפעלת אזעקה בעת פריצה או אירוע

למערכות האזעקה קיימים סוגים רבים של גלאים – כאשר הגלאים הנפוצים ביותר הנם גלאי התנועה הידועים בשם “גלאי נפח“, לרוב הבקר יחובר לקודן או שלט אשר בעת לחיצה על קוד הפעלה המוגדר במערכת המערכת תדרך, לאחד דריכת המערכת, הפעלה או ניתוק של אחד הגלאים ויגרום להפעלה של אמצעי התרעה – למשל “סירנה חיצונית”. בנוסף לכך, לרוב המערכות המודרניות יש אפשרות חיבור לחייגן טלפוני קווי או סלולארי, או אף חיבור אלחוטי למוקד.

לאחר הפעלת אחד הגלאים המערכת תדע למי לדווח, מתי ובאיזו תדירות. במקרים רבים, כאשר מדובר במערכות ביטחוניות, המערכת יכולה להתחבר ליותר ממוקד אחד בו זמנית וכן חיבורים נוספים – כמו אינטרנט לקבלת קריאה בעלת אמינות גבוהה ביותר בעת הצורך.

“מערכת אזעקה” הנה שם נפוץ למערכות גילוי הפריצה. תפקידה של המערכת הנה התרעה בעת פריצה וגילוי.

עיקרון המערכת הינו:

יצירת הרתעה –
גנב אשר רואה מערכת אזעקה באתר, חושש שמע יתגלה ובכך נמנעת פריצה פוטנציאלית. הגנב מסתלק מהמקום.

יצירת התראה –
בעת גילוי על ידי אחד הגלאים, המערכת תשדר קולות אזעקה באמצעות הסירנה, וכן תשתדר למוקד הפריצה או לחייגן הטלפון.

סוגי הגלאים השונים של מערכת האזעקה:

מפסק דלת

מפסק דלת נקרא גם כ”גלאי מגנט” והוא ממוקם מעל דלת כניסה או חלונות. המפסק מורכב משתי יחידות, האחת ממוקמת על החלק הנייח של הדלת/החלון והשני על החלק הנייח.
אל החלק הנייח מחוברים 2 גידי חוטים. בעת ששני חלקי הגלאים נמצאים אחד ליד השני והחיבור רצוף – המערכת תזהה את הגלאי כסגור, אך כאשר יהיה שינוי והגלאים יתרחקו זה מזה המערכת תזהה כי הגלאי פתוח והתרחשה פריצה.

גלאי נפח פנימי

נקרא גם – חיישן תנועה תת-אדום גלאי הנפח הפנימי (תת-אדום פאסיבי) מתריע על חדירה לחדר על ידי חישת שינויים בטמפרטורה,
הנגרמים על ידי בעלי חיים, באזורים שונים של השטח הנצפה.
השינוי השכיח הוא של שתי מעלות לשנייה.
טווח גלאי נפח פנימי ממוצע הוא זווית של 90 מעלות למרחק של כעשרה מטרים.
גלאי זה הוא הזול ביותר ויתרונו שהוא מתריע על פריצה ממספר פתחים בו זמנית,
ללא צורך להגן על כל פתח בנפרד.

חשוב לציין שהגלאי מאוד רגיש לכל תנועה ויופעל גם אם חלון כלשהו בבית נשאר פתוח.
תכנון מערכת אזעקה הכולל גלאי נפח פנימיים הוא לרוב הזול ביותר, מקובל בקרב עסקים ומבנים המתכננים מערכת אזעקה לפי דרישות חברות הביטוח,
ולמעשה זהו המינימום הנדרש כדי להגן על מבנה כלשהו.

לדוגמה, דירה ממוצעת תידרש על ידי חברת הביטוח להתקין מערכת אזעקה הכוללת: רכזת, סירנות, לוח מקשים ושלושה גלאי נפח: סלון, חדר הורים, ומסדרון חדרי שינה.
לפני השימוש הנפוץ בטכנולוגיה התת-אדומה, היו בשימוש גלאי נפח בטכנולוגיה אולטרא-סונית, (הנמצאים בשימוש באזעקות של מכוניות עד היום). גלאי מסוג זה הינו רגיש לכל תנועה, גם של עצמים, וגם יוצר יותר הפעלות שווא (כשהוא בשימוש בטווח חדר, שגדול בהרבה מטווח פנים מכונית).

מפסק שקוע

זהו סוג נוסף של אמצעי הגנה נסתר, ממוקם בדומה למתג מס’ 2, אך בשונה ממנו מכיל רק יחידה אחת ולכן אינו מגנטי. המפסק מכיל קפיץ שבקצהו גולה ומושקע לתוך הכנף של הדלת.
כל עוד כנף הדלת סגורה, הגולה נמצאת בפנים ולוחצת את הקפיץ. עם פתיחת הדלת, משתחרר הקפיץ, שדוחף את הגולה החוצה ומפעיל בכך מגע יבש וחיווי לרכזת האזעקה.
המפסק הנו פתרון של אבטחה אלקטרונית המיועד לתת מענה לדלתות יוקרה בבתים.

גלאי וילון פנימי

גלאי וילון פנימי מתריע מפני חדירה לחלון, דלת או ויטרינה. הגלאי יוצר אלומת הגנה על החלון למרחק של עד 8 מטר בזווית של 90 מעלות ממרחק שאינו עולה על 10 ס”מ מהקיר,
ולכן הוא כמו וילון המגן של החלון מפני פריצה. הגלאי פועל אמנם לפי שינוי טמפרטורה, אך רגיש מאוד גם לתזוזת וילון שיכנס למרחב המוגן ולמעשה גם רוח הנושבת מהחלון עליו הוא מגן תפעיל אותו.
מערכת אזעקה המתבססת על גלאי וילון בלבד מצריכה הגנה פרטנית על כל החלונות. יתרון מערכת אזעקה המכילה רק גלאי וילון גלום בכך שניתן לנוע בחופשיות באזור המוגן בזמן שמערכת האזעקה מופעלת,
בעוד שמערכת אזעקה מבוססת גלאי נפח לא מאפשרת תנועה חופשית בזמן פעולת מערכת האזעקה.

גלאי אקטיבי

גלאי אקטיבי – גלאי קרן, בנוי משתי יחידות. האחת (המשדר) מוציאה קרן (אור) אינפרא אדומה, שנקלטת ביחידה האחרת (המקלט).
כאשר הקרן נחסמת, האזעקה מופעלת. ניתן למקם את הגלאי על קירות או על עמודים. השימוש העיקרי בגלאים אקטיביים הוא במיגון היקפי – על קירות המבנה,
או בצידה הפנימי של הגדר. מרחק הגילוי היעיל של הגלאי האקטיבי הוא 10 -200 מטר. לטווחים קצרים יש דגמים בצבע לבן.

גלאי נפח חיצוני

גלאי נפח חיצוני מכיל שני גלאי אינפרא אדום פאסיביים (ולפעמים גם גלאי מיקרו גל נוסף). ניתן למקם את הגלאי על קיר הבית לעבר החצר, או מסביב לבית על גבי עמודים.
גלאי נפח חיצוני מתעלם מבעלי חיים כגון: כלבים, חתולים, ציפורים. הוא אינו מושפע מגשם, שמש או ברד.
מטרת השימוש בו היא לגרום למערכת האזעקה להתריע במקרה של חדירה לחצר הבית (בטרם התבצעה פריצה למבנה עצמו).
הגלאי יעיל למרחק של עד 12 מטר ובזווית של 90 מעלות. סביר להניח שפורץ שרואה בית המוקף במעטפת הגנה רחבה סביבו, יחפש בית אחר מוגן פחות.
דיירי הבית המתגוררים בבית המוקף בגלאי נפח חיצוניים, יכולים לנוע בביתו בחופשיות ולפתוח כל דלת או חלון מבלי לחשוש שיפעילו את מערכת האזעקה.
יש להקפיד שלא תהיה צמחיה מול הגלאי כדי שענפים שנעים ברוח לא יגרמו לאזעקות שווא.

גלאי וילון חיצוני

גלאי וילון חיצוני יוצר אלומה צרה של אור תת-אדום בחלק החיצוני של קיר הבית ומגן על פתח אחד או יותר למרחק של עד 12 מטר.
כמו גלאי הנפח החיצוני. בהיותו חיצוני, מאפשר הגלאי הגנה על חלון או ויטרינה כאשר החלון פתוח.
יתרונו על פני גלאי נפח חיצוני הוא שניתן באמצעותו להגן על פתחים במקומות הקרובים למעברים בהם לא ניתן למקם גלאי נפח חיצוני אשר רגיש גם לתנועת שכנים.
יש אפשרות להתקין גלאי וילון חיצוני אלחוטי, במקומות שבהם אין תשתית קוית.

מערכת אזעקה אלחוטית

ניתן להרכיב כמעט כל מערכת אזעקה קווית כמערכת אזעקה אלחוטית, ולחבר כל גלאי פנימי או חיצוני כולל גלאי אקטיבי.
מערכת אזעקה אלחוטית היא האפשרות המועדפת כאשר לא בוצעו הכנות בצנרת הפנימית לשם התקנת רכיבים קוויים ואין רצון להעביר חיווט על קירות הבית או המשרד.
מערכת אזעקה אלחוטית קלה להתקנה, וניתנת להעברה מאתר לאתר – בקלות.

תגובה לאזעקה

מרכז הניטור יכול לנקוט פעולות שונות בהתאם לזיהוי האזור שבו הופעלה האזעקה, סדר האזורים שבהם הופעלה האזעקה, הזמן ביום וגורמים נוספים. המרכז יכול להתקשר לשירותי החירום או להחליט להתקשר לבעל מערכת האזעקה על מנת שיחליט בעצמו האם האזעקה היא אמיתית.
המרכז עשוי אף להתקשר לרשימת טלפונים אשר סופקה על ידי הלקוח על מנת שמישהו הקרוב לאזור האזעקה ילך ויבדוק מה מתרחש. ישנן מערכות אזעקה המחוברות למערכות וידאו המאפשרות לצפות מרחוק במתרחש ואף להקליט את ההתרחשויות.

כשבוחרים מערכת אזעקה חשוב לא פחות להשתמש במתקין איכותי להתקנת מערכת אזעקה. חשוב לבדוק מערכות שהותקנו בעבר ולהתייעץ עם לקוחות לקבלת חוות דעת.

תודה לוויקפדיה,
קישור למאמר המלא

שירותים נוספים מבית א.ש מערכות אבטחה

ניהול כניסה לחניון

ניהול כניסות לחניון הינה מערכת שהיא מורכבת אך חיונית לשמירה על תחזוקת החניון על מנת  למשוך יותר אנשים להחנות בחניון ולהיכנס לעסק שלך בצורה הפשוטה ביותר וללא עיכובים.

קרא עוד »
מצלמות לאתרי בניה

מצלמות אבטחה לאתרי בניה

https://www.youtube.com/watch?v=J6roO-ivMwc התקנת מצלמות אבטחה באתרי בניה מאפשר שליטה מלאה על הנעשה וצפייה בתהליך העבודה, בכמה מקומות בו זמנית, ומכל מקום בעולם. שליטה במצלמות האבטחה האבטחה

קרא עוד »

כריזה וסאונד

מגוון פתרונות כריזה ומוזיקת רקע א.ש מערכות אבטחה מתמחים במתן פתרונות מקצועיים וביצוע התקנות מורכבות למערכות הכריזה ומוזיקת הרקע. לחברתנו ניסיון עשיר בביצוע פרויקטים מורכבים

קרא עוד »

מצלמות אבטחה לעסק

למקרה שלא ידעתם:​ מחקרים שנעשו בתחום, גילו כי מרבית הגנבות מעסקים מתבצעות על ידי העובדים עצמם, למעשה, כ-50% מהגנבות מבוצעות על ידי העובדים, כ-30% על

קרא עוד »
פתח צ'אט
1
אפשר לעזור?
שלום!
איך אוכל לעזור?
דילוג לתוכן